Κυριακή 7 Ιανουαρίου 2024

Το παρελθόν, το Παρόν και το Μέλλον του Σιδηροδρομικού Σταθμού Λειβαδιάς

Το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου 2023 στην Αίθουσα Τέχνης και Πολιτισμού του  Δήμου Λεβαδέων ο Κυριάκος Τσαμπάς παρουσίασε την εισήγησή του "Το παρελθόν, το Παρόν και το Μέλλον του Σιδηροδρομικού Σταθμού Λειβαδιάς", στα πλαίσια του 2ου κύκλου του Λαϊκού Πανεπιστημίου  με την προσωνυμία "τροφώνια ακαδημία" με θέμα: "Λιβαδειά: η πόλη, οι πολίτες, ο πολιτισμός. Από το παρελθόν στο παρόν. Από το παρόν στο μέλλον".



 

Καρτ ποστάλ με ημερομηνία 6/4/1906 που δείχνει τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Λαμίας από το αρχείο του Παναγιώτη Γ. Δημάκη


 Περίληψη της εισήγησης

 Ο  Σ.Σ. Λειβαδιάς και όλοι οι σιδηροδρομικοί σταθμοί της  χώρας  λειτουργούντες  και μη αποτελούν  μνημεία ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς της πατρίδας μας.

Το έτος 1882,  το  ελληνικό κράτος με πρωθυπουργό τον Χαρίλαο Τρικούπη,  ύστερα  από πολλές σκέψεις και προτάσεις ξεκίνησε  ένα γιγαντιαίο  και φιλόδοξο σχέδιο εκσυγχρονισμού της οικονομίας του Ελληνικού κράτους με την κατασκευή σιδηροδρομικού δικτύου.  Το 1903 το  ατμοκίνητο τραίνο έφτασε στη Λειβαδιά και το 1909 στα βόρεια  σύνορα του κράτους δηλαδή στα Τέμπη. Η συνεισφορά  του σιδηροδρομικού δικτύου και των σταθμών του υπήρξε καταλυτική στην πρόοδο της Ελλάδας και του Ελληνισμού. Το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας και οι σταθμοί  του σήμερα  βρίσκονται κατά   μεγάλο  μέρος τους σε εγκατάλειψη και απαξίωση.

Η παρούσα εργασία περιγράφει σε ένα βαθμό   τη σημερινή κατάσταση των σιδηροδρομικών σταθμών της περιοχής και προτρέπει σε   μια  νέα  αντιμετώπιση  του παρόντος και  του μέλλοντος των σιδηροδρομικών υποδομών της   περιοχής μας και κατ επέκταση των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας μας.

Εισήγηση:

".....Η ιστορία του Σ.Σ. Λειβαδιάς όπως και  η ιστορία όλων των  σιδηροδρομικών σταθμών της χώρας μικρών και μεγάλων, αποτελεί  κομμάτι της ιστορίας του τόπου μας.

Ο Σ.Σ. Λειβαδιάς και όλοι οι σιδηροδρομικοί σταθμοί της  χώρας  λειτουργούντες  και μη αποτελούν  μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς της πατρίδας μας. Η κατασκευή και λειτουργία τους σημάδεψε την πολιτική, οικονομική και κοινωνική πορεία του λαού μας όπως εξάλλου συνέβη σε όλα τα πλάτη και μήκη της Γης..."

Ο σταθμός πριν κτιστεί το καφεστιατόριο

(αρχείο Θ. Απογένη)

 "…..Το  πρώτο τραίνο έφτασε στο σταθμό της Λειβαδιάς το 1903 και πιθανότατα ήταν μία εργοταξιακή ατμάμαξα. Η επίσημη έναρξη (εγκαίνια) της λειτουργίας της γραμμής μέχρι το  σταθμό Λειβαδιάς έγινε  στις 2 Ιουνίου του 1904 ενώ  μέχρι την Αμφίκλεια έγινε στις 12 Νοεμβρίου του ιδίου έτους. Στις  20 Ιουλίου 1905 άρχισε η χρήση του τμήματος Μπράλου -  Λιανοκλαδίου με σκοπό να εξυπηρετήσει εργοτάξια και τοπικούς συρμούς που εκτελούσαν  άλλα σιδηροδρομικά έργα στη περιοχή. Αφού ολοκληρώθηκαν τα έργα διάβασης του Μπράλου, με την  κατασκευή  και της ιστορικής γέφυρας του Γοργοποτάμου, το τραίνο πέρασε  τη γέφυρα Γοργοποτάμου το 1905  ή σύμφωνα με άλλη πηγή στις 6 Ιουλίου  του  1906 (www.gorgopotamosvillage.gr).

Μετά  και την ολοκλήρωση  κατασκευής και των σηράγγων του Δομοκού, στις 6 Σεπτεμβρίου του 1908,  παραδόθηκε η γραμμή μέχρι τη Λάρισα και στις  22 Ιουλίου 1909 το τραίνο έφτασε στα τότε σύνορα του κράτους στα Τέμπη (Θέση Παπαπούλι)….."

Μία από τις δέκα ατμάμαξες (η Α104) που αγόρασε η Ε.Ε.Σ. από τη γαλλική εταιρεία BATIGNOLES. Το 1904 έφτασε για πρώτη φορά στο σταθμό της Λιβαδειάς.

«…Τα πρώτα βήματα λειτουργίας του σταθμού Λιβαδειάς ήταν  πολύ δύσκολα για το προσωπικό. Ο σταθμός, στη μέση του πουθενά,  2 ώρες δρόμο από τη Λειβαδιά και 2 ώρες  δρόμο από τη Σκριπού με τα πόδια. Με εξαίρεση τον  σταθμάρχη ίσως οι υπόλοιποι εργαζόμενοι στο σταθμό να κοιμόντουσαν σε παράγκες. Ο τόπος ήταν βάλτος το χειμώνα, με κρύο και λάσπη, ενώ το καλοκαίρι υπήρχε  καύσωνας και κουνούπια…»

 

Το δρομολόγιο των σιδηροδρόμων το 1903 Πρόγραμμα δρομολογίων τραίνων που δείχνει ότι το 1903  υπήρχε τραίνο από Πειραιά ως το Δαδί (Αμφίκλεια) .


 Διαβάστε όλη την εισήγηση στην πιο κάτω ηλεκτρονική Διεύθυνση:  

 

https://drive.google.com/file/d/1SfkrjfLUbrgH7MFE0lFeHG25rWKsvzkP/view?usp=sharing

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου